• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Bojkotta Credigo, Easycredit och Credway

Borde detta anmälas till finansinspektionen?


  • Totalt antal röstare
    9
  • Enkät stängd .

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Tror det är Avida Inkasso (de har Easycredit och Credigo). Otrevliga i bemötandet och dessutom svårt att få till någon längre avbetalningsplan med en vettig månadskostnad. Undvik om helst!

Jag är i valet och kvalet att släppa min kredit hos Credway till inkasso. Betalar 1500 kr/mån just nu och fick besked om att jag är spärrad från att ta ut något i 3 år.. Det kan vara dumt, jag vet, men min förhoppning är att få ner månadskostnaden något (varje krona är guld värd). Skulden idag är på ca 28 k. Vad tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Tror det är Avida Inkasso (de har Easycredit och Credigo). Otrevliga i bemötandet och dessutom svårt att få till någon längre avbetalningsplan med en vettig månadskostnad. Undvik om helst!
Tack för ditt svar! Haft med Avida att göra innan och jag delar helt din åsikt om dom (otrevliga deluxe!), så jag avstår nog min ”plan”. Tack än en gång för ditt svar! :rolleyes:
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Nån som har 20.000kr kontokredit hos Credigo eller Easycredit?
Om man tar ut 20.000kr så är det 1450kr man ska betala per månad men vad kan man sen ta ut igen när man har betalat in 1450kr?
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 183
Poäng
1 517
Jag skulle vilja - kanske inte varna, men önska att folk slutar låna av dessa bolag

Låt mig förklara varför man ska sluta mata detta enligt mig vidriga och vilseledande bolaget, Northmill, som äger alla varumärken.
De är bara en fasad såklart.
De sitter på samma kontor.
Enda skillnaden är att pengarna betalas ut från olika konton och BG/PG skiljer. Men det är inget större skillnad än så. Detta vet säkert många av er om. Men jag tycker sättet dom gör det på är mer är vilseledande och bedrägligt än bolag som bara har hög ränta. Dessa utnyttjar psykologi.

Allt en och samma slug enhet. Samma person svarar på kundtjänsten hos "systerbolagen" samtidigt. De multitaskar - eller så har dom en mjukvara på datorerna som är identiskt men dom ser i korrespondensen med kunden vilket varumärke de för stunden representerar..

Det är inte olika företag, det hävdar dom inte ens. Men det är sättet dom bedriver sin verksamhet som är totalt vidrig.


Jag fick via en enkät svara på vad jag tyckte om hur deras kundjtänst skött sig. Det var då jag tittade efter och verkligen kände lukten av skit.


Dom är inte helt ärliga mot era kunder. Jag ansökte om 8000kr. Det nekades, men jag erbjöds att splitta, 4000kr var från vardera av systrarna Credigo och Easycredit. Snällt tänker säkert många andra kunder, vad schysst.

Eftersom det inte finns någon som helst anledning för dom att göra så här för att t.ex minska riskerna med kreditförluster när pengarna ändå kommer från samma kassa så är det bara en modern form av bedrägeri/illusion/vilseledande girighet mixat i ett


Northmill kan inte skylla på att att kunden skulle har svårt att fullfölja sina åtaganden, då hade de nekat lånet istället.
Inte ge dom ännu sämre villkor genom att dela upp exakt samma summa man sökt på två olika varumärken och därmed öka den effektiva årsräntan från 268% till 343%.

Det finns INGEN logik i huvudtaget i det sättet att arbeta om man vill framstå som det minsta ärlig. Självklart vill och ska bolag tjäna pengar, men dessa lirare är ute på hal is..



Genom att dela upp den sökta summan på 8000kr på två varumärken ökar dom ränteintäkterna, eftersom deras ränta för att få låna 4000kr över 3månader kostar 1100kr.
medan ett godkänt lån på 8000kr hade kostat mindre i ränta över 3månader, 1900kr.

Alltså så ökade man räntan med 200kr vilket motsvarar en ökning av den effektiva årsräntan från 268% till 343%. Hur då?
Man tog 4000kr ur vänsterfickan i byxorna, sedan tog man 4000kr ur högerfickan, och det blev dyrare än om haft 8000kr i västerfickan och vara gett pengarna direkt.
Försök köra det trixet när någon kompis frågar om denne får låna 200kr.
Självklart säg du, ta upp 100kr ur vardera ficka, säg sedan att det kostar dig lite extra för besväret.
Ja, nu var det ett exempel, då man inte hade tagit ränta i huvudtaget för en sådan summa vänner mellan.

Det är nu och här det sluga kommer in som gör att jag blir arg.

Likt en bedragare som ibland använder sig av en "partner in crime" för att vilseleda bedrägeriet framställer sig dessa varumärken som någon som försöker hjälpa dig.

Easycredit säger "Nej, 8000kr är för mycket, tyvärr. Vi erbjuder hälften av den önskade summan. Men inte bara det - jag har agerat förmedlare och min syster kan också låna ut 4000kr till dig, totalt den önskade summan."
Detta ska få kunden att känna sig tacksam - egentligen hade lånet gått utmärkt att få till den lägre räntan, men detta utnyttjandes genom fulspel genom att lura att man varit schyssst, att man gör dom en tjänst - vilket precis är vad många kriminella och dömdda bedragare gör.

Tänk er kundens tankar:

"Vilka härliga systrar, när ni inte kunde hjälpa mig fullt ut tog ni på er jobbet att hitta en lösning åt mig, tack snälla."

Dom delar bokstavligen på allt men genom olika varumärken luras kunden att kreditgivaren gjort dig en tjänst när dom i verkligheten mjölkat dig på mer pengar, men eftersom du står i "tacksamhetsskuld" för att systern tog hand om den andra summan av lånet missar många det. Man är glad att det löste sig.
En chimär helt enkelt.

Samtidigt ökar ju möjligheten till att dra in dubbla inkassokostnader och dubbla påminnelseavgifter.
Detta är säkerligen mycket lönsamt. Man får 6st fakturor skickade ut till sig på direkten. Snacka om att vara upplagt för missar hos den typen av människor som tar den här typen av lån.



När det gäller Credway där har man en kreditkonto där limiten baseras på en upplysning.. Där är räntan i top i branschen. Kanske därför dom är mindre villiga att låna ut, utan hänvisar till Credigo och Easycredit.

Men vad är det för kontokredit där man plötsligt kan nekas ett uttag - "för låg kreditvärdighet" är orsaken som dyker upp på skärmen.

Hur kan kreditvärdigheten plötsligt sjunka utan att en upplysning gjorts?.
Kontokrediten ska varken sänkas eller höjas förrän man ber om en höjning, villet även kan resultera i en sänkning.
Eller om man misskött den.



Jag kunde inte ta ut ett öre via Credway där jag har en kontokredit på 20000kr, blev hänvisad till Credigo, där kunde jag inte låna 8000kr, utan fick buffel och båg erbjudandet 2x4000kr vardera från Easycredit och Credigo.

Här ska ni få se varför dom sysslar med denna typ av fulspel - vi är alla medvetna om att dom är omoraliska överlag, men detta är i en klass för sig. När bolagen var nya kunde jag låna som jag ville, även på Credway. När jag nekades uttag, helt utan anledning, hade inte min kreditvärdighet förändrats ett dugg.

Det handlar enbart om att lura kunden, från det billigaste erbjudandet på en större summa som slutar i flera små summor med högre ränta totalt - även om lånebeloppet är detsamma.

Här är kostnaderna för att låna 8000kr i 3månader från dessa bolag (om någon blir godkänd)

Credigo hade över 3månader kostat mig ungefär 550kr i ränta.

Hade Easycredit eller Credigo enskilt erbjudit sig hela beloppet på på 8000kr -då hade det slutat på 1900kr i ränta för 3månader.

Det som erbjuds, antagligen systematiskt och oftast, är det fullständigt uppenbara missledande jag någonsin sett inom denna bransch - Easycredit och Credigo tillsammans i tre månader för en total ränta på 2200kr (och som jag sa, stora möjligheter att tjäna extra på påminnelse och inkassokrav.


Nä.
Detta stinker och jag hoppas att ni som behöver ta dessa lån hittar andra bolag istället - de har höga räntor, men Northmills chimärspel borde betraktas som något annat.
Håller med varit med om detta så fult när man tänker efter!
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 183
Poäng
1 517
Två månader sedan var det kanske.
Mig togs det ingen Creditsafe på, och jag har ju Tinkappen och jag vet ju att mina nya taxeringsuppgifter ökat den.

Oavsett - Credway var inte mitt huvudproblem, jag kommer inte behöva ta den typen av krediter i framtiden tack och lov.
Men jag har varit i skiten och jag tycker det är så vidrigt då dom utnyttjar dom som har det sämst ekonomiskt genom att, enligt mig, genom att dela på lånen för att få in det extra. Jag tror det är inkasso och förseningsavgifterna dom tjänar allra mest på.
Tyvärr är det så! Fyfaan vad man utnyttjar redan utsatta människor! Sparkar på dom som ligger!! Ska jubla den dagen man slipper vara i klorna på dessa skitlån!
 

Markus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
19 Mars 2018
Meddelanden
605
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Nån som har 20.000kr kontokredit hos Credigo eller Easycredit?
Om man tar ut 20.000kr så är det 1450kr man ska betala per månad men vad kan man sen ta ut igen när man har betalat in 1450kr?



Brukar vara runt 1100-1300 som man kan ta ut. Jag har på 15.000kr. Betalar 1250kr. Tar ut ca 900kr igen efter inbetalning.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Brukar vara runt 1100-1300 som man kan ta ut. Jag har på 15.000kr. Betalar 1250kr. Tar ut ca 900kr igen efter inbetalning.
Men är det inte 1450 minus räntan och minus 250 i uttagsavgift? Så räntan är 300 ca om du tar ut 900
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Ah du
Men är det inte 1450 minus räntan och minus 250 i uttagsavgift? Så räntan är 300 ca om du tar ut 900
Aha du har 15.000 såg jag nu.
Men jag fattar inte. Om jag betalar in 1450 och när jag ska ta ut igen så drar dom av 250kr i uttagsavgift och ränta?
Kan jag ta ut typ 1000kr? Dvs avgift 250 och ränta 200?
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Brukar vara runt 1100-1300 som man kan ta ut. Jag har på 15.000kr. Betalar 1250kr. Tar ut ca 900kr igen efter inbetalning.
Om du betalar 1250 och tar ut 900 så är räntan bara på 100kr? Eftersom uttagsavgiften är väl 250?
 
A

AliceElice

Gäst
Poäng: 0
Grattis ändå, att gå från Avida till Sileo är ju rena drömmen. Sileo är vettiga o med rimliga planer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp